Viaje a Segóbriga-Belmonte-Mota del Cuervo

Categoría: Geografía e Historia Publicado el 23 Octubre 2018
Escrito por Teresa Cruz Visto: 1764

IMG-20181019-WA0003Viajamos de nuevo al pasado...
Yacimiento Arqueológico de Segóbriga- Castillo de Belmonte- Molinos de viento de Mota del Cuervo (Cuenca)

Escrito por Teresa Cruz (Castellano) - Jarod Coyer (Inglés)

El día 18 de octubre de 2018, alumnos de 2º, 3º y 4º ESO del IES Al-Basit, acompañados por sus profesoras Mª Llanos Sánchez, Mª Amparo Rodríguez y Mª Teresa Cruz, hemos visitado, en primer lugar, el conjunto arqueológico de Segóbriga. Nos ha acompañado Jarod Coyer, encantador y encantado, con su camiseta donde aparecen D. Quijote y Sancho Panza delante de unos aerogeneadores. Jarod es el Lector que nos ayudará a mejorar nuestro inglés durante este curso.
En segundo lugar, nos hemos sorprendido ante la belleza del Castillo de Belmonte. Es espectacular por dentro y por fuera. Tanto ha gustado a nuestros alumnos que nos dicen que se quieren quedar a vivir allí... Nosotras no nos hemos opuesto, ja, ja... al menos, por una temporada.
Y finalmente, hemos llegado a los molinos de Mota del Cuervo. Después de una visita guiada en la que Mª Ángeles Olivares nos ha explicado el proceso de la molienda del cereal, un alfarero de la localidad nos ha hecho una demostración entretenida e interesante de la elaboración de una vasija de barro enseñándonos los diferentes pasos para ello.
Si además de visitar, metafóricamente, la Antigüedad romana y la Edad Media y aprender numerosas curiosidades sobre la vida en el pasado, tenemos en cuenta que hemos esquivado las lluvias torrenciales de hoy... podemos decir que esta actividad nos ha resultado muy provechosa y agradable.
En algún momento, más adelante, repetiremos. Es muy recomendable visitar estos lugares en la Mancha conquense.

Mª Teresa Cruz Manzanero, Profesora del Departamento de Geografía e Historia

Excursion to Segóbriga Archeological Park,
Belmonte Castle, and the MotadelCuervo Windmills

On Thursday, October 18, 2018, students from IES Al-Basit, along with teacher chaperones, traveled through time and visited three historical sites in the land of the Quixote.

We started the day in the first century B.C. in the City of Victory, Segóbriga. Due to the rich mining of Lapis Specularis (a mineral used for making windows), and its strategic location between Cartagena and Toledo, it became a Roman commercial and cultural center. With a guided tour, we visited all the staples of a classic Roman civilization: amphitheater, theater, forum, public baths, aqueduct, and necropolis. Although the city ended up being abandoned during the Islamic invasion, it was rediscovered in the late 19th century and by 1931 was named a National Monument and has been undergoing archaeological excavations ever since.

We fast forward a few centuries, and we arrived in the 15th century at Belmonte Castle. Don Juan Pancheco, Marques of Villena, started construction of this castle to strengthen his territory during the infighting of the Kingdom of Castille. Through an audio-guided tour, we got to visit the impressive building. With its triangular shape, it is very unique. The castle was abandoned in the 17th century and fell to ruins, however, it has been beautifully restored to its original splendor and is a marvelous sight to see!

Finally, we arrived in the 20th century, to MotadelCuervo. Here, we met the giants that Don Quixote refers to in his novel. However, we know these giants as windmills! Although there have been approximately 27 windmills here throughout history (beginning in the 16th century), only seven remain, the oldest dating back to 1927. During our visit, we learned how windmills have been used for centuries to grind and mill grains, mainly wheat, to make flour. An interesting fact about windmills is that the top of the building can be rotated in order to catch the wind. How cool!

After our visit to the windmills, we went to a local pottery studio where we watched a local artesian throw some beautiful clay pots. His style and method of pottery is traditional to Castilla La Mancha, but is sadly a dying art form. He learned all he knows from his mother who was a master potter and he intends to keep her spirit and art alive as long as he can. It was amazing to see his technique and precision.

Some people say time travel does not exist, but anyone saw what we saw, would disagree. Our excursion was a perfect example of how travel and exploration can take us back in time and experience what life was like throughout history. And lucky for us, we have so much history right in our own backyard.
Jarod Coyer